6 grudnia 2013

CHLEB ORKISZOWY PEŁNOZIARNISTY , NA DROŻDŻACH



    Moja rodzina uwielbia chleby z dużą ilością ziaren. Ten jest nie tylko w 100% orkiszowy, jest także z mąki pełnoziarnistej, bardzo wilgotny- to za sprawą ziaren. I jak na chleb pieczony na drożdżach bardzo długo pozostaje świeży. Chlebek baaardzo godny polecenia!
W naszym domu zagości jeszcze nieraz. Po pierwsze dlatego, że bardzo przypomina ten, który piekę na zakwasie, a po drugie dlatego, że na setki upieczonych przeze mnie chlebów, nigdy nie zdarzyło mi się piec chleba, który tak błyskawicznie się przygotowuje. Do tego chleba potrzebujemy miskę, łyżkę i produkty. Chleb bez wyrabiania... A smak - po prostu cudo! Po 3 dniach ciągle świeżutki, dłużej nie dotrwał... :-))

Składniki:
- 4 łyżki płatków orkiszowych
- 1/2 l ciepłej wody ( nie gorącej)
- 2 szkl mąki orkiszowej pełnoziarnistej
- 1 szkl mąki orkiszowej białej
- 25g drożdży
- 1,5 łyżeczki soli
- 2 łyżki ziaren słonecznika
- 2 łyżki ziaren dyni
- 2 łyżki siemienia lnianego

+ dodatkowo : ulubione ziarna do posypania ( u mnie dynia i mak)


Płatki zalać wodą , wkruszyć drożdże i zamieszać. Odstawić na ok. 15 minut, aż płatki wypłyną na wierzch.


W misce przygotować mąki, dodać sól, ziarna , zaczyn z płatkami i zamieszać łyżką do połączenia składników, nie wyrabiać.
Przełożyć do wysmarowanej i wysypanej mąką lub otrębami formy. Używając form silikonowych wystarczy je tylko leciutko przesmarować. Dokładnie poprzyduszać łyżką maczaną w wodzie. Wygładzić i posypać ulubionymi ziarnami. Ja posypałam dynią i makiem. Wierzch skropić wodą, wówczas mamy pewność, że ziarna nam nie odpadną. Odstawić na 15 minut.
Piec w nagrzanym do 180*C piekarniku ( termoobieg) ok.35 minut, następnie zwiększyć temp.do 200*C i dopiekać jeszcze ok.5-10 minut.






Smacznego :-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz