26 kwietnia 2014

CIASTO MARCHEWKOWE BEZ CUKRU, NA PEŁNOZIARNISTEJ ORKISZOWEJ MĄCE



   Ciasto, babka, jak dla mnie to nawet bardziej chlebek marchewkowy (piernikowy), bez dodatku cukru, ksylitolu itp. Jedyną substancją słodząca są tutaj rodzynki. Ciasto raczej w wersji wytrawnej, ale ma w sobie to coś... Pierwszy kęs- ot tak sobie, ale następne wciągają coraz bardziej. Ja potraktowałam to ciasto jak chlebek, idealnie smakuje z powidłami bez cukru (najlepiej własnymi) lub konfiturą wiśniową, malinową itp.

Samo jest troszkę zbyt wytrawne, jak dla mnie oczywiście  (a lubię niezbyt słodkie ciasta), więc gdy ktoś preferuje bardzo słodkie wypieki proponuję dać więcej rodzynek lub dosłodzić np.ksylitolem lub stewią. Przepis znaleziony tutaj , choć oryginał nie bardzo przypomina, (myślę iż to za sprawą mąki, u mnie jest mąka pełnoziarnista, tam była najwidoczniej biała), to smak mam nadzieję podobny. Następne będzie na mące białej. Polecam, warto spróbować coś dobrego i zdrowego zarazem. ;-)

Składniki:
- 6 jajek
- 1 kopiasta szklanka startej marchewki (u mnie drobno, ale lepiej na grubych oczkach)
- 2 szklanki mąki orkiszowej pełnoziarnistej
- 0,5 szklanki mąki orkiszowej białej (u mnie typ750)
- 170g oleju kokosowego nierafinowanego (lub inny)
- 1/2-3/4 szklanki rodzynek
- 1 łyżka cynamonu
- 1 płaska łyżeczka kardamonu
- 3/4 płaskiej łyżeczki gałki muszkatołowej
- 1 łyżeczka sody oczyszczonej
- 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia

Rodzynki zalać w kubeczku wrzątkiem i odstawić na kilka minut. W tym czasie umyć i oskrobać marchewki, zetrzeć na tarce , najlepiej na grubych oczkach (na drobnych ginie w cieście, jest niewidoczna, szczególnie w tym pełnoziarnistym).
W misie miksera ubić jajka. Stopniowo dodajemy mąki wymieszane z proszkiem do pieczenia, sodą oraz przyprawami i marchewkę, a także sparzone, odsączone rodzynki (ja moje zmiksowałam dodatkowo blenderem, by były niewidoczne_nie wszyscy u nas je uwielbiają, smak im nie przeszkadza tylko ich widok ...) Na końcu dodajemy stopiony, letni olej kokosowy lub inny tłuszcz. Ja dodałam jeszcze 2 łyżki wody, by ciasto było luźniejsze.


Gotowe ciasto wyłożyć do formy babkowej (u mnie 32x8cm) wyłożonej papierem do pieczenia.


Pieczemy w nagrzanym do 175*C piekarniku ok.55-60 minut, na programie góra-dół, bez termoobiegu. Proponuję po 20 minutach naciąć ciasto przez środek wówczas  nie pęknie tak nierówno jak moje, tylko ładnie pośrodku.
U mnie troszkę się krzywili, że ciasto niewykończone, bo bez lukru ale jak ma być zdrowe , to i lukru być nie może... W ostateczności stwierdzili, że jak zajada takie Robert Lewandowski, to i oni mogą ;-)




Smacznego ;-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz